MOTORSYKKEL

Kawasaki er kjent for å produsere raske maskiner av god kvalitet og med til tider utradisjonell design.

Kawasaki startet MC-produksjon i 1960, de første syklene var forsynt med 50 og 125 ccm to-taktsmotorer. I 1964 begynte de å lage to-sylindrede 650 ccm-sykler som allerede året etterpå ble eksportert bl.a til USA med en viss suksess.

I 1969 vakte fabrikken oppsikt med en ny 3-sylindret to-takter i 250 og 750 ccm versjoner. I 1972 kom så Kawasaki Z1, som var en verdig konkurrent til tittelen "top suberbike".

GPZ900R, med 16-ventiler, kom på midten av 80-tallet og representerte neste trinn i utviklingen av den moderne superbike.

Kawasaki-fabrikken er oppkalt etter byen av samme navn på øya Honshu i Japan. Byen er selvforsynt med stål og har en del maskinindustri. Dette er selvsagt svært belelig for Kawasaki, som dermed får dekket sitt behov for materialer.
TIL KAWASAKI KONTAKT OSS
KTM stod opprinnelig for Kraftfahrzeuge Trunkenpolz, Mattighofen. Selskapet bygde sin første motorsykkel med 98 ccm Rotax-motor i 1953.

I perioden som fulgte ble KTM kjent for å produserte avanserte lettvektsmotor-sykler og mopeder av høy kvalitet. Disse syklene hadde to-taktsmotorer fra Rotax, Sachs og Puch. Men fra 1960 til 1967 bygde KTM bare mopeder.

I 1967 startet KTM produksjonen av motocross-maskiner med selskapets egne to-taktsmotorer. Disse syklene gjorde stor suksess i konkurranse-sammenheng.

På 1980 tallet begynte KTM å bygge både motocross og gatesykler med en-sylindrede 4-takts motorer, stort sett med egenproduserte motorer, men også noen få modeller med andre produsenters motorer, som f.eks Rotax.

TIL KTM KONTAKT OSS
Share by: